söndag 11 oktober 2009

Dora Maar fotar Cthulhu

Jag såg i tidningen att idag var sista dagen för att se en liten utställning med Dora Maars foton på ett galleri i Gamla Stan, så jag skyndade mig dit med andan i halsen.
Dom hade egentligen hunnit stänga, men när dom såg mig trycka näsan mot skyltfönstret var dom vänliga nog att släppa in mig och låta mig titta en stund.



Och vilka bilder!
Dora Maar är larvigt nog mest känd som Pablo Picassos flickvän på 30-talet. Det är hon som är Gråtande kvinna bland annat. Helt oförtjänt, eftersom hon var en briljant fotograf och surrealist.
Man Ray fotade henne förstås:



Men själv fotade hon Père Ubu! Tydligen bestod varelsen helt eller delvis av ett bältdjur. Jag tycker det ser ut som Cthulhu - det närmaste man kommer en fysisk avbildning av gamle HP:s skräckgud. Både fascinerande och äcklig på samma gång:



Hennes bilder är fulla av tunnlar och gångar, och en obestämbar otäck atmosfär. Härligt.







2 kommentarer:

Fiat sa...

Men åh, vad sur jag blir på min dåliga koll. Det verkar ha varit en fantastisk utställning!

elin lantto sa...

Jag upptäckte den mycket sent via en mikrofiber-stor notis i DN. Det är inte lätt.