onsdag 30 mars 2011

Marlene!



I april visas Marlene Dietrich-filmer på Cinemateket. Nu kan jag äntligen se dom där jag missade förra gången, för ca 10 år sen. Då var det Sternberg-retrospektiv, nu visas dom filmer Dietrich gjorde med von Sternberg. I stort sett samma repertoar alltså.



Ska jag rekommendera nåt av det jag såg förra gången så kommer Blå ängeln redan nu på fredag den 1 april och sen den 4 april. Inte mycket man behöver säga om den antar jag. Dietrich sjunger Falling in love again (fast på tyska förstås) med chapeau-claquen på sned och förvrider huvet på försagd engelsklärare. Klassiker.



Och sen, på en bizarrare not, Blonda Venus den 6 och 9 april. Ett slags rise-and-fall-and-rise-historia för Dietrichs karaktär. Har man inte sett Marlene sjunga Hot Voodoo iklädd gorillakostym så är det dags. Kabaretsångerska på rymmen i blond afroperuk med två gigantiska pilar igenom. Och det är bara början. Jag tycker mig även minnas att hon bär vit smoking i nån scen.
Cary Grant är med också, för dom som är intresserade.

Själv ska jag framför allt se Marocko och Shanghaiexpressen som jag missade förra gången. Mer om dom.

Jag kan också rekommendera The Scarlet Empress den 29 april och 1 maj. Ingen modärn film förvisso, men det kan vara den ultimata hämndfilmen.

Inga kommentarer: