fredag 5 september 2008

Carl Theodor Dreyer på Cinemateket


Aaaah! Cinematek-hösten har börjat!

Äntligen blir det stumfilm-fest igen. Under september och oktober visas filmer av den store dansken Carl Theodor Dreyer. Hans dignitet kan bl a utläsas av att det var hans gamla smoking som Lars von Trier insisterade på att bära på filmfestivalen i Cannes för några år sen.

Jag såg ett par av hans filmer sistgången det var Dreyer-retrospektiv på Cinemateket, missade andra. Nu kanske jag får chans att uppdatera. Om det går tänker jag t o m se om en del.

Grejen är att många av Dreyers filmer inte är så modärnistiska - han sysslade mycket med att gotha ner sig i medeltiden och diverse skräck-ämnen. Men naturligtvis är även dessa filmer mycket bra.

Av dom jag sett vill jag särskilt rekommendera två:

Blad ur Satans bok
18:e september 18:00

En episodfilm kraftigt inspirerad, skulle jag tro, av D W Griffiths mastodontfilm Intolerance.
Hin Håle vandrar på jorden i olika tidsepoker och sprider allmän (ursäkta) jävelskap.
Om jag inte minns fel förekommer också en modärn episod.

Mikaël
3:e oktober 18:00

En av dom rejält ovanliga gay-stumfilmerna (gles genre). Samma historia som Mauritz Stiller filmade 1916, efter en roman av Herman Bang. Dock är gay-temat avsevärt tydligare i den här filmen, så pass att man blir förvånad (vi snackar en film från 1922 här!). En stor konstnär blir övergiven av sin favoritmodell/pojkvän för en vacker kvinnas skull.

Be there or be straight.



För mer info om denna genre se Queer Silents i länklistan.

1 kommentar:

elin lantto sa...

Queer Silents har sen dess lagt ner, tyvärr!