söndag 5 oktober 2008

Spioner och internatskolor


Lite utanför kärnverksamheten egentligen, men jag och Clara, min modärnistvän, gick och såg Another Country på Cinemateket i torsdags.

Det var bra många år sen jag såg den och jag har aldrig sett den på duk, så det var värt en sväng.

Det är alltså en fiktionaliserad tolkning, typ, av Guy Burgess uppväxt - Burgess som senare blev en av de världsberömda Cambridge-spionerna. I filmen är han uppdelad i två personer (tror jag), en som är homosexuell och en som är kommunist. Jag antar att man försöker ge nåt slags möjlig förklaring till det senare landsförräderiet i en skruvad överklassuppväxt på en instängd, intolerant plats.
30-talet märks inte särskilt mycket i filmen - internatskolemiljön känns snarare urgammal. Det är en typisk anglofil-film samtidigt som anglofiler egentligen borde springa fort åt andra hållet. En inblick i det engelska internatskolesystemet är inget som ger mersmak, om man säger så.

Men, det är en riktigt bra film. Den visas igen 16.30 tisdag 7:e oktober i Stockholm.

Inga kommentarer: