fredag 16 mars 2007

Conrad Veidt-biografi


Har precis läst ut en biografi om Conrad Veidt som jag lyckats hitta på Filmhusets bibliotek. Det är den enda dom har, och den enda jag hittills hört talas om. Märkligt med tanke på hans legend-status. Jag hade väntat mig att det skulle finnas åtminstone en stor välresearchad på tyska. Det kanske det gör, men jag har i så fall inte lyckats hitta den ännu. Finns det inte är det hög tid att den skrivs. För den här var inge vidare. Författaren, Jerry C Allen, kan inte skriva. Jag tror inte han har nån direkt erfarenhet av att skriva facklitteratur överhuvudtaget. Han hoppar vilt mellan filmhistorik och privatlivets anekdoter utan att inse att texten bör läggas upp någorlunda strukturellt när det gäller ämnen och teman. Hans attityd till sitt biografi-offer påminner om den som en 14-årig fanzine-redaktör (av det naivare slaget) skulle kunna ha.
Bortsett från det (om det går) är det förstås en intressant bok. Det finns en hel del spännande inslag både i Veidts professionella och personliga historia som jag gärna skulle läsa mer om, helst inte skrivet av en chimpans. Sen blir man ju förstås gråtfärdig av tanken på hur många av hans filmer som sannorlikt är för evigt borta, men så är det ju alltid med stumfilm.

Inga kommentarer: