tisdag 30 december 2008

Den ryska grevinnan


Satt uppe mellan 3 och 5 på morgonen mot julafton för att se filmen Den ryska grevinnan av James Ivory. (Jag hade inte hunnit lära mig inspelningstekniken på videon i föräldrahemmet.)
Jag hade skäl att tro att den var rätt kass, men jag var ändå tvungen att se den eftersom den handlade om Shanghai på 30-talet.

Den var kass.
Behållningen var miljöskildringen från Shanghai strax innan japanerna invaderar, med den märkliga internationella miljön - utlänningar från alla världens hörn som skapat egna små världar mitt i den kinesiska storstaden. Hektiskt nöjesliv med jazzklubbar och spelhålor.

Det mesta annat var sådär. Hela familjen Redgrave, verkar det som, spelar en rysk furstefamilj som flytt revolutionen i hemlandet och hamnat på avvägar i fattigdom i Shanghai. En av döttrarna försörjer familjen som danssällskap och halvprostituerad på en nattklubb, vilket accepteras av nödvändighet men med förakt av resten av familjen. En amerikansk diplomat som blivit blind i ett attentat startar en ny nattklubb och engagerar henne som värdinna. Naturligtvis spirar romansen så småningom medan resten av familjen planerar att lämna den hotade staden, lämna henne efter sig och ta hennes minderåriga dotter med sig.

Man fattar aldrig riktigt varför folk gör vad de gör, familjen R släpar på en irriterande "rysk" accent, och replikerna är så övertydliga att man skäms.

För ett par år sen läste jag Carola Hanssons roman Mästarens dröm som också handlar om västerlänningar i Shanghai under ungefär samma tid. Även den var märkligt likstel och småtråkig, trots den turbulenta tiden och platsen som skildrades.

Det kanske krävs kinesiska regissörer och författare för att fånga det här området på ett adekvat sätt.

Inga kommentarer: