tisdag 29 december 2009

Österns Paris

Nåt är inte som det ska med min Amazon-beställning. Jag har beställt tre filmer och fått två. Snart måste jag börja forska i det här.

Av de två jag trots allt fått är den ena Nattens fresterska av Chen Kaige, en gammal favoritfilm som jag tror jag såg på bio två gånger när den kom 1997.
Den svenska titeln är väldigt stumfilmsmässig, så även den engelska, Temptress Moon. Originaltiteln är det svårare att uttala sig om.



Och en stumfilmsmässig titel är ju helt korrekt, för filmen utspelar sig under modärnist-tid, sent 20-tal eller tidigt 30-tal, i Shanghai, känt som Österns Paris när det begav sig.
Det var nu ett bra tag sen jag såg den sist, men handlingen är som jag minns det ganska stumfilmsartad också. Det handlar om familjeintriger i en gammal avdankad familj där opiumröken ligger tät, en ung flicka som blir familjens överhuvud mot alla gamla regler, och en ung man från samma familj som försörjer sig som gigolo i Shanghai.



Om det här låter vagt beror det på att jag inte riktigt längre minns alla detaljer i den något komplicerade handlingen. Vad jag minns däremot är att det var en riktigt vacker film, atmosfärisk och melodramatisk på ett bra sätt. Mannen i Shanghai spelades av Leslie Cheung som var vacker i alla filmer, och som tog sitt liv på ett tragiskt sätt 2003.



Jag har fortfarande inte fått möjlighet att se några kinesiska stumfilmer, men jag hoppas naturligtvis få det nån gång. Cinemateket är förmodligen det säkraste kortet. Tills dess får man väl titta på Nattens fresterska.

Inga kommentarer: