lördag 28 juni 2008

Modärnistisk multimedia



För ett tag sedan fick jag i present en multimedia-produkt, Svensk modernism 1905-1940 - viljan framåt, en cd-rom om svensk konst från denna tid, gjord i samarbete mellan Moderna Museet, Norrköpings Konstmuseum och Norstedts.
Nu har jag äntligen tagit en titt på den.

Den är utgiven 1997 och därför en smula daterad tekniskt sett. Utgångspunkten är en stor samling svenska och (märkligt nog) utländska konstnärer som man kan klicka på och få fram biografier och galleri. De enskilda konstverken ackompanjeras av ljudkommentarer. Det larviga med dom är att vissa inte härrör från konstvetare eller museifolk, utan från andra kulturmänniskor som uttalar sig lite hur som helst. Jag antar att det är menat som nåt slags kontrast, lekmännens åsikt, men jag är inte intresserad av annat än initierade kommentarer.

Därutöver finns det ett arkiv med t ex Cabaret Voltaires programförklaring i faksimil eller utdrag ur modärnistiska filmer som Metropolis och Pansarkryssaren Potemkin.
Som extra-trams finns lite barnsliga övningar där man kan göra egna kubist-målningar med pixlar eller kombinera ljud med färg a la Vassilij Kandinskij.

En trivsam produkt, även om jag kan det mesta sen tidigare.

Inga kommentarer: